Evenemang

Våra verksamheter ordnar varje år aktuella och tankeväckande evenemang som bidrar till en mångsidig och nyanserad samhällsdiskussion. Evenemangen äger rum inom Svenskfinland. Nedan finner du information om respektive evenemang.

Omslagsbild till evenemanget.
Lunchdiskussion 25.3 med Astrid Thors vid G27 i Helsingfors, kl. 11.30 - 13.00. Hur har EU:s samarbetet inom EU vuxit fram samt hur ser EU:s system ut idag med alla institutioner och regelverk? Vilken betydelse har de? Hur kan vi utveckla ett mera hållbart och demokratiskt EU och hur kan jag som individ påverka?
Lunchdiskussion 9.4 med Astrid Thors och Thomas Karv vid Restaurant HEJM i Vasa, kl.11.15 - 13.00. Hur har EU:s samarbetet inom EU vuxit fram samt hur ser EU:s system ut idag med alla institutioner och regelverk? Vilken betydelse har de? Hur kan vi utveckla ett mera hållbart och demokratiskt EU och hur kan jag som individ påverka?
Fika efter kunskap AI, 3.4, kl. 17.30 – 19.00 vid Rådhusgatan 23 i Vasa eller på distans via Zoom. Inledare är John Henriksson (utbildningsplanerare och doktorand) vid Centret för livslångt lärande (ÅA). ”Att våga testa på AI-verktyg är det enda sättet vi kan komma åt diskussionen om potentiell effektivitetsökning i praktiken, men vi behöver kunna granska verktygen kritiskt. Vi behöver också kunna identifiera uppgifter, där vi kan ha direkt nytta av AI samt de uppgifter som fortsättningsvis behöver göras av en människa.”

Tidigare evenemang

Är du högskolestuderande med ett brinnande intresse för samhälle och politik och vill utmana dig själv i en krävande miljö? Är du nyfiken på hur arbetet med politik fungerar på internationell nivå? Då kan Liberal Praktik vara något för dig! Sök till någon av våra högklassiga praktikplatser senast 10.3.
Välkommen på lunchdiskussion på Luckan i Helsingfors fredagen 8 mars kl.12-13! På den internationella kvinnodagen samtalar Anna-Maja Henriksson, undervisningsminister och partiordförande för SFP med Annie Lööf, tidigare näringsminister och partiordförande för Centerpartiet i Sverige om sina politiska karriärer, ledarskap och om hur det är att skriva en bok.
Välkommen på diskussionstillfälle om den nya Agenda rapporten "Sidan hittades ej - den digitala tvåspråkigheten i Finland" den 29.2 kl. 12.30 på Academill i Vasa. Medverkande är rapportskribenten Markus Söderman, webbtjänskoordinator Gustaf Westerholm samt innehållschef Anne Jeanne Söderlund.
Välkommen på diskussionstillfälle om den nya Agenda-rapporten "Sidan hittades ej - den digitala tvåspråkigheten i Finland" den 27.2 kl. 16.30 på Villa Vinden, Observatoriegatan 2, Åbo. Rapportskribenten Markus Söderman presenterar rapportens innehåll.
Den nya Agenda-rapporten "Sidan hittades ej – den digitala tvåspråkigheten i Finland" kartlägger den digitala verkligheten genom att granska hur offentliga myndigheter, kommersiella aktörer samt andra bygger upp sin språknärvaro på webben. Välkommen på lanseringen av rapporten den 14.2 kl.11.30 på Luckan i Helsingfors.
Måndag 8.1.2024, kl. 17.30 vid Academill (ÅA) i Vasa eller via Zoom. Ska man rösta taktiskt eller vara helt ärlig? Har taktiskt agerande påverkat tidigare presidentval? Följ med på en intressant genomgång tillsammans med Claus Stolpe, doktor vid Åbo Akademi