Svenska Bildningsförbundet sammanför den finlandssvenska och tvåspråkiga befolkningen, främjar en levande bildningsverksamhet och en konstruktiv samhällsdiskussion. Förbundet befrämjar förståelsen för det internationella samfundet och för den europeiska integrationsutvecklingen.

Svenska Bildningsförbundet ordnar kurser, seminarier och konferenser, organiserar studiecirkel- och annan utbildningsverksamhet. Bildningsförbundet bygger nätverk mellan olika intressent- och kunskapsgrupper som delar förbundets målsättningar.

Svenska Bildningsförbundets verksamhet indelas i fem verksamhetsområden: ordinarie utbildning och seminarieverksamhet, tankesmedjan Agenda, Liberal praktik och Ledarskapsakademin samt samarbetsprojekt. Dessa verksamhetsområden verkar under Svenska Bildningsförbundet.

59086_t.jpg

Europas utmaningar och möjligheter

Trots många motgångar och utmaningar ser Europas framtid för tillfället ljus ut. Populismen har inte avtagit endast i Finland, utan också bland annat Nederländerna, Österrike, Frankrike och Italien har snarare upplevt liberala pro-europeiska uppsving. Ekonomin i eurozonen går bättre och många har börjat komma över den psykologiska chocken av Brexit.
58976_t.jpg

Från Truman till Trump

Förra veckan utmärkte 70 år sedan Marshallhjälpen, som fortfarande är ett bra exempel på vad som kan uppnås med politiskt samarbete och goda transatlantiska förhållanden. Idag har de polariserade demokraterna och republikanerna svårigheter att samarbeta och Trump administrationens nyckfulla beteende har rubbat relationerna på båda sidorna om Atlanten.
58842_t.jpg

It is June, not May

Theresa May och hennes stab gjorde en enorm felbedömning om hur tillfälligt stöd översätts som valresultat. Resultatet visar att en stor del av befolkningen inte stöder regeringens position med EU och det ger hopp att regering kommer att förmjuka sin attityd och strategi gentemot EU. Det skulle vara till hela Europas fördel.

Evenemang

Inga händelser på kommande