Svenska Bildningsförbundet sammanför den finlandssvenska och tvåspråkiga befolkningen, främjar en levande bildningsverksamhet och en konstruktiv samhällsdiskussion. Förbundet befrämjar förståelsen för det internationella samfundet och för den europeiska integrationsutvecklingen.

Svenska Bildningsförbundet ordnar kurser, seminarier och konferenser, organiserar studiecirkel- och annan utbildningsverksamhet. Bildningsförbundet bygger nätverk mellan olika intressent- och kunskapsgrupper som delar förbundets målsättningar.

Svenska Bildningsförbundets verksamhet indelas i fem verksamhetsområden: ordinarie utbildning och seminarieverksamhet, tankesmedjan Agenda, Liberal praktik och Ledarskapsakademin samt samarbetsprojekt. Dessa verksamhetsområden verkar under Svenska Bildningsförbundet.

57914_t.jpg

Supermakternas maktspel får nya vändningar med Trumps missilattack

Styrkeuppvisningen både från Trumps, Putins och Assads håll har börjat gå ur kontroll, för att inte tala om Nordkoreas Kim Jong-Un som också försöker delta i stormaktsspelen.
57892_t.jpg

Det som var länge förväntat hände vid en oförväntad tidspunkt

Premiärminister Theresa May levererade en stor påsköverraskning med att meddela att hon söker att upplösa parlamentet och ha nyval den åttonde juni. Det betyder endast sju veckors tid att kampanjera för parlamentsvalet, det kommer verkligen att bli galna dagar i Storbritannien.
57598_t.jpg

Democratic Alliance - Från minoritetsparti till folkparti

Korruption, slagsmål i parlamentet och ett parti med klar majoritet? Partipolitiken i Sydafrika skiljer sig på många sätt från politiken vi är van med i Finland. Något som trots allt kan jämföras mellan de politiska miljöerna är de liberala partierna - Democratic Alliance i Sydafrika och Svenska Folkpartiet i Finland.

Evenemang

Inga händelser på kommande