Svenska Bildningsförbundet sammanför den finlandssvenska och tvåspråkiga befolkningen, främjar en levande bildningsverksamhet och en konstruktiv samhällsdiskussion. Förbundet befrämjar förståelsen för det internationella samfundet och för den europeiska integrationsutvecklingen.

Svenska Bildningsförbundet ordnar kurser, seminarier och konferenser, organiserar studiecirkel- och annan utbildningsverksamhet. Bildningsförbundet bygger nätverk mellan olika intressent- och kunskapsgrupper som delar förbundets målsättningar.

Svenska Bildningsförbundets verksamhet indelas i fem verksamhetsområden: ordinarie utbildning och seminarieverksamhet, tankesmedjan Agenda, Liberal praktik och Ledarskapsakademin samt samarbetsprojekt. Dessa verksamhetsområden verkar under Svenska Bildningsförbundet.

56597_t.jpg

Washington suckar av lättnad – än så länge

Maktfördelningen i USA är uppdelat i tre grenar - den lagstiftande (kongressen), verkställande (presidenten), och dömande makten (domstolsväsendet) - där alla tre fungerar som viktiga balanserande komponenter. Under sina två första veckor har Trump utmanat detta balanserade system och försökt bl.a. att få igenom sin verkställande order om inreseförbudet. Än så länge har han inte lyckats.
56416_t.jpg

Brexit närmar sig - ny folkomröstning om två år?

Niklas Backlund jobbar som Liberal praktikant vid Liberal Democrats i London. Under våren kommer han att regelbundet publicera analyser om Brexit.
56393_t.jpg

Historisk vår på kommande i USA

Varje vecka fram tills juni kommer Mariette Hägglund att skriva en kolumn om Trumps administration. Kolumnen publiceras på Svenska Bildningsförbundets webbsida. Hägglund bor i Washington DC och jobbar vid Liberal Praktik på Center for Transatlantic Relations, SAIS, Johns Hopkins i Washington D.C. Hon började som praktikant på våren 2016 och fick därefter förlängt arbetskontrakt för sammanlagt ett år framåt.

Evenemang

Inga händelser på kommande