Svenska Bildningsförbundet sammanför den finlandssvenska och tvåspråkiga befolkningen, främjar en levande bildningsverksamhet och en konstruktiv samhällsdiskussion. Förbundet befrämjar förståelsen för det internationella samfundet och för den europeiska integrationsutvecklingen.

Svenska Bildningsförbundet ordnar kurser, seminarier och konferenser, organiserar studiecirkel- och annan utbildningsverksamhet. Bildningsförbundet bygger nätverk mellan olika intressent- och kunskapsgrupper som delar förbundets målsättningar.

Svenska Bildningsförbundets verksamhet indelas i fem verksamhetsområden: ordinarie utbildning och seminarieverksamhet, tankesmedjan Agenda, Liberal praktik och Ledarskapsakademin samt samarbetsprojekt. Dessa verksamhetsområden verkar under Svenska Bildningsförbundet.

59513_t.jpg

Nordens tid är nu

”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.” Det lär den dåvarande finländska nordiska samarbets- och europaministern Alexander Stubb (Saml) ha muttrat i kulisserna i samband med Nordiska rådets möte i Köpenhamn år 2011.
59386_t.jpg

Trump, Twitter och turbulens - USA och den politiska problematiken

Flera saker har förändrats under de senaste 18 månader jag spenderade där. I februari 2016 då jag anlände till Washington var Obama fortfarande president och alla presidentkandidater var fortfarande med i spelet. Den politiska retoriken har hårdnat. Partipolitiken har blivit mer uppdelad. Men en förändring, vars abnormalitet sticker ut, är förändringen av kommunikationsformen. I USA finns det även strukturella utmaningar som möjliggjorde Trumps valvinst i november 2016.
59086_t.jpg

Europas utmaningar och möjligheter

Trots många motgångar och utmaningar ser Europas framtid för tillfället ljus ut. Populismen har inte avtagit endast i Finland, utan också bland annat Nederländerna, Österrike, Frankrike och Italien har snarare upplevt liberala pro-europeiska uppsving. Ekonomin i eurozonen går bättre och många har börjat komma över den psykologiska chocken av Brexit.

Evenemang

Tor
31.8

Mosul efter ISIS - finska erfarenheter

Mariette Hägglund är en av de få finländare som har besökt den befriade Mosul i Irak. Nu har du möjlighet att höra hennes erfarenheter från Irak.
Hörnet, 6. våning

Sociala medier